De grootste valkuilen bij de start van een eigen webshop

Ben je onlangs begonnen met je eigen webshop? Dan komt er vast veel op je af, maar in goede zin. Want hoe fijn is het om eindelijk te realiseren waar je al die tijd al van gedroomd hebt? Om te zorgen dat jij een zeer succesvolle tijd tegemoet gaat en nog een lange tijd kan genieten van je eigen online winkel, hebben wij de grootste valkuilen voor je op een rijtje gezet.

Het assortiment en de inkoop

Wanneer je gaat beslissen over welke producten je gaat verkopen, is het verstandig om gefocust te blijven. Veel webshop bieden zo’n groot assortiment van verschillende spullen aan, dat de bezoeker op een gegeven moment eigenlijk de weg een beetje kwijt is tijdens het shoppen. Beperk het assortiment daarom alleen tot producten die gerelateerd zijn aan de rest van het assortiment. Verkoop je bijvoorbeeld sieraden? Verkoop dan nog producten om de sieraden goed te onderhouden, zoals zilverpoetsdoekjes. Voeg verder alleen sieraden die gerelateerd zijn aan het seizoen, bijvoorbeeld enkelbandjes in de zomer.

De presentatie

Wanneer je producten afneemt via een leverancier, is het vaak logisch om het verkregen beeldmateriaal en de productomschrijvingen online te plaatsen. Maar kijk hier zelf wel kritisch naar. Zijn de foto’s eigenlijk wel van goede kwaliteit? Is het product goed te zien op de afbeelding? Lees daarnaast de omschrijving van de producten even door. Past de tekst wel helemaal bij jouw doelgroep? Het kan namelijk voorkomen dat de tekst heel statisch is en in de u-vorm is geschreven, terwijl jij eigenlijk een jongere doelgroep hebt. De oplossing is eigenlijk heel simpel: steek zelf de handen uit de mouwen. Wanneer het beeldmateriaal te wensen overlaat, maak je zelf foto’s van de producten in een passende setting. De productteksten herschrijf je. Of schakel een fotograaf en tekstschrijver in voor deze werkzaamheden. Zeker wanneer je alleen producten verkoopt die je zelf hebt gemaakt.

De gebruiksvriendelijkheid van de webshop

We noemen dit punt als laatst, maar is zeker niet het minst belangrijk: de gebruiksvriendelijkheid. Het komt bij sommige webshops voor dat het systeem niet helemaal up-to-date is. En dat kan gevolgen hebben voor het gebruiksgemak van de bezoeker van de pagina. Bijvoorbeeld wanneer je niet fulltime bezig bent met je webshop en updates steeds wegklikt in plaats van deze gelijk te downloaden. Door deze update niet toe te passen kan het systeem trager worden, wat heel frustrerend kan zijn voor je bezoekers.

Daarnaast wordt er niet altijd goed rekening gehouden met de navigatie. Hierdoor kan het voorkomen dat de bezoeker niet in een oogopslag ziet wat je assortiment is of een product niet kan vinden. Eigenlijk is je bezoeker in een soort van doolhof terechtgekomen in plaats van een overzichtelijke webshop. Besteed daarom voldoende aandacht aan de navigatie door middel van een duidelijk menu.

Weet je na het lezen van deze tekst eigenlijk niet zo goed waar je moet beginnen? Dan is het altijd verstandig om een specialist in te schakelen. Deze kan jouw webshop optimaliseren, zodat deze helemaal voldoet aan alle eisen op het gebied van SEO en gebruiksvriendelijkheid. Maar je kunt natuurlijk ook al vanaf het begin een specialist inschakelen en deze de webshop laten maken, dan weet je gelijk dat je goed zit vanaf de start.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *